Ana içeriğe atla

Piramitleri Kim Yaptı?

Piramitleri Kim Yaptı?

mısır piramitleri
Mısır Piramitleri


Bu yazımızda piramitlerin çıkış noktasını en başından itibaren ele alıp, gelişim süreçlerini kronolojik olarak anlatacağız.
Piramitleri uzaylılar yaptı gibi bir argüman 21.yy'da kabul edilemez. İnternette bu konuyla ilgili o kadar fazla sayıda yanlış bilgi var ki; pek çok insan az sayıda olan doğru bilgiyi sırf bu yüzden kabul etmiyor. En basit şekilde şunu söyleyebiliriz ki: Piramitler insan zekasının ve becerisinin ürettiği en güzel örneklerden sadece bir tanesi ama belki de en görkemlisi. Lafı çok uzatmadan konumuza geçelim.

mastaba
Mastaba

Mastaba nedir? 

Mastaba, Piramitlerin ön formudur, birinci hanedanlık döneminde ölüler için yapılmış dikdörtgen biçimli kerpiç ve taştan yapılmış üst yapısı yassı yapılardır. Bu mezarlarda sahte kapı vardır. Asıl giriş, defin işlemi tamamlandıktan sonra kapatılırdı.

Mastabalar sonrasında daha heybetli kral mezarları yapımına başlandı. Bu heybetli piramit yapımının doruk noktası ise 4. hanedanlıktır. Kral mezarlarının neden piramit şeklinde olduğu hakkında net bilgiler elimizde maalesef yok.Elimizdeki varsayımlar doğrultusunda şunu söyleyebiliriz: Piramit planı,Mısır mitolojisine göre yaratılışın ilk eylemlerini simgeleyen en eski höyük fikrinden doğmuş olabilir.

Zoser Piramidi
Zoser Piramidi

İlk Piramit, Zoser’in(3.hanedanlık) SAKKARA’daki basamaklı piramidi, daha önceki kralların kerpiçten yapılan mezarlarının aksine taştan yapılmışlardır. Mezarlık alanı sarayı andıran duvarlarla çevrilidir.4.hanedanlıkta KEOPS (KHUFU) ile KEFREN’in( KHAFRE)  devasa piramitleriyle, MİKERİNOS’un(MENKAURE) daha küçük piramidi,bu mimarinin doruk noktasını temsil ederler. Bunların dış kısımları, taşla örtülmüştü, böylece ‘basamaklı’ görünüm kaybolmuştu.       Kraliçelerin de bazen daha küçük piramitlere gömüldükleri bilinmektedir. Kimi durumlarda törensel bir tekne de mezarın yanına gömülürdü.(ölen kralın tanrılarla beraber göğe yolculuk yapması düşünülerek)  Mezarlık alanının önemli bir ögesi de malların getirildiği ve cenaze alayının geldiği vadi tapınağıydı. Buradaki bir rampa piramide ve mezara kadar uzanırdı.
Piramitlerin konumları,hanedanlık çekişmelerinden sarayın konumuna göre olmalarına ve düz engebesiz bir arazi arayışına göre seçildiği tartışma konusudur.kesin bir bilgi bulunmamaktadır.
4.hanedanlıktan sonra piramitler küçülmektedirler.bunun sebebine değinecek olursak, 5.hanedanlıktan itibaren dev güneş tapınaklarının önem kazanması diyebiliriz.Güneş tanrısı Ra kültü önem kazanmıştır.Kralın adına bu dönemde Ra’nın oğlu unvanı eklenmiştir.6.hanedanlıkta piramitler daha küçük ve tek tipti. Bu bilgiler ışında piramitlerin gelişimine sırasıyla bakacak olursak Zoser piramidinin öyküsüne biraz daha detaylı bakmamız gerekmekte.
Djoser(Zoser): Asiller mastaba denen dikdörtgen biçimli odalara gömülürken Zoser, tarihin bilinen ilk mimarı İmhotep'i çağırarak kendisi için bir anıt mezar inşa etmesini istemiş. Bir tek mastaba yerine üst üste dizilmiş mastabalardan oluşan daha büyük bir mezar yapmaya başlamış. dikdörtgen mezarları üst üste koydukça bir üsttekinin daha küçük boyutlarda olması gerekmiş ve en sonunda tarihin bilinen ilk piramidi yapılmış.
Keops Piramidi
Keops Piramidi

KHUFU ( Keops piramidi): 4.hanedanlıktan. 4. sülalenin 2. Firavunu. Khafra'nın kardeşidir. Keops piramidi, Keops olarak da bilinen "kral khufu"nun piramidi yani mezarıdır. 20 yılda tamamlanmıştır. yüksekliği 138 metredir. 2.300.000 adet blok taşın üst üste yığılmasıyla oluşturulmuştur. tabandan 40 metre kadar yukarıda firavunun odası vardır. firavunun mumyası, hazinesi ve özel eşyası bu odada bulunmustur. buraya 50 metrelik bir dehlizden girilir. biri kraliçeye ait olan iki oda daha vardır.Güneş ışınları firavunun doğum tarihinde ve tahta oturduğu tarihte olmak üzere yılda iki kez içeriye girmekte( epiphani benzeri bir olay). Giza'da antik Memfis mezar kentinde bulunan üç piramitten biridir.
Kefren Piramidi
Kefren Piramidi

KHAFRA( KEFREN PİRAMİDİ): İsmi Ra’ ya benzeyen anlamına gelen firavun.Tahtının üstünde atmaca vardır. Bu atmaca tahtın koruyucusu olarak düşünülüyor.Sıklıkla 2.piramit olarak anılır. Keops piramidinden sonra yapılmıştır. Keops piramidinden 3 metre daha kısadır yani 135 metredir. En üstteki giriş yerden 15 metre yukarıdadır. Önündeki Sfenks’in yüzünün Khafra’nın yüzünden esinlenerek yapıldığı düşünülmektedir. Giza’da bulunur yine.
Mikerinos Piramidi
Mikerinos Piramidi

MİKERİNOS PİRAMİDİ: Gize Piramitlerinin en küçüğüdür. Piramit, Mikerinos öldükten sonra oğlu Shepseskaf tarafından bitirilmiştir. Piramit 66,5 m yüksekliğindedir. Mikerinos'un, Kefren Piramidi ve Keops Piramidinden en önemli farkı, defin odasının aşağı odada bulunmasıdır. Mikerinos   Mısır'ın dördüncü hanedanı döneminde (M.Ö. 2620 - M.Ö. 2480) bir firavun idi. 3. ve Giza'nın en küçük piramidi de yine onun döneminde yapılmıştır.
Userkaf Güneş Tapınağı
Userkaf Güneş Tapınağı


5. Sülale zamanında piramitlerin boyutları küçülmüştür. Bu sülaleden Userkaf (MÖ2465-2458) Sakkara’da Basamaklı Piramit’in hemen yanı başına küçük bir piramit yaptırmış buna Abusir yakınlarında Güneş Tanrısı Ra için yaptırdığı anıtsal bir tapınağı eklemiştir. Ondan sonra gelen beş kral da bu tür güneş tapınaklarını piramitlerin yanına yaptırmaya devam etmişlerdir.Bu durum bir gelenek haline dönmüş. Günümüze kadar bu tapınaklardan sadece Userkaf ve Neuserre’ye ait olanlar kazılıp gün ışığına çıkarılabilmiştir. Güneş tapınakları da piramitler gibi bir vadi tapınağı, tören yolu ve kült tapınağından oluşan kompleks yapılardır. Kült tapınağının ardında piramit değil yüksek ve eğimli bir kaidenin üzerinde bir sütun ya da dev bir dikilitaş yani obeliks yükselir. Bu sülalenin son kralları zamanında güneş dininin öneminde büyük bir azalma olmuş,kaçınılmaz son olarak da güneş tapınakları da ömürlerini tamamlamışlardır.
Gördüğünüz üzere piramitler,  tamamen anıtsal mezar yapma düşüncesiyle şekillenmiş yapılardır. Nasıl yapıldıklarıyla ilgili daha teknik bir yazıyı yine sizlerle paylaşacağız.




Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Antik Çağ Mimarisi: Tapınak Mimarisi ve Tapınak Planları

Antik Çağ Mimarisi: Tapınak Mimarisi ve Tapınak Planları Tapınak mimarisi antik dönem içerisinde üzerinde en fazla emek harcanmış konulardan birisidir. Bunun sebebi, dini inançla ilgili bir yapı olmalarının yanı sıra; aynı zamanda, bu yapıların propaganda amacıyla devlet otoriteleri tarafından da kullanılmalarıdır. Bilindiği üzere tapınakların içerisine sadece din görevlileri girebiliyordu bundan dolayı da tapınakların iç tasarımları, karşımıza sade olarak çıkmaktadır. Ancak tapınakların dış cepheleri zaman içerisinde olabildiğince gösterişli yapılmaya başlanmıştır ve bu durum kentler arası bir rekabet konusu da olmuştur. Yine bilindiği üzere antik çağ içerisindeki her kentin bir tapınağı mutlaka vardır. Öyle ki bu tapınaklar şehrin merkezini oluşturur ve kent planlaması da bu merkeze göre ayarlanırdı. Örnek vermek gerekirse; bir kentin ana caddeleri mutlaka tapınağın olduğu kutsal alandan geçerdi. Bir diğer örnek ise kentin alışveriş yerleri olan kısımlar yine tapınak alanına ...

Hellenistik Dönem Krallıkları

Hellenistik Dönem Krallıkları Hellenistik Dönem Krallıkları İskender ’in Hellas, Mısır ve Hindistan’a kadar tüm Ön Asya’yı içine alan imparatorluğu, M.Ö.323’teki ani ölümü üzerine generalleri arasında anlaşmazlıklara neden olmuştur. Çünkü İskender tahta varis bırakmamıştı. İskender’e yakın olan komutanlar, imparatorluğun başına geçmek ya da bulundukları bölgelerin yönetimini ele geçirmek için sürekli olarak birbirleriyle mücadeleye başladılar. Çok geçmeden diadoch’lar adı verilen, İskender’in ardılları Babil de, bir devlet konseyi oluşturarak, imparatorluk yönetim biçiminin nasıl olacağı konusunu tartışmaya başladılar. İşte bu komutanların İskender’e ardıl olma savaşı dönemine “Diadochlar Dönemi” denir (M.Ö.323-M.Ö.281). Ve nihayetinde aralarında anlaşmışlardır. Buna göre; imparatorluğu bölmeyecekler, merkez Makedonya’da olacak, sınırlar ayrılmayacak, yönetimde Perdikkas, yönetim birimlerinin başında ise diğer komutanlar olacak. Buna göre; Perdikkas hem hazineden sorumlu hem...

Antik Çağ Mimarisi: Yapı ve Duvar Sınıfları

Antik Çağ Mimarisi: Yapı ve Duvar Sınıfları Vitruvius'un Kitabı Bu yazı antik dönem mimarlığının gelişimini anlamak için bilinmesi gereken terim ve kavramları basit bir şekilde açıklamak için oluşturulmuştur. Antik  dönem mimarlığının günümüzde yorumlanabilmesini ve anlaşılabilir olmasını sağlayan kişi Vitruvius'tur. VİTRUVİUS  m.ö.90-m.ö.20 yılları arasında yaşamış Roma vatandaşıdır. Asker, mimar ve mühendistir. Emekliliği sırasında ‘mimarlık üzerine on kitap’ isimli antik çağdan günümüze gelen mimari alanda tek bilimsel eseri yazıp Roma İmparatoru Augustus(OCTAVİANUS)’a ithaf etmiştir. Kitabı sadece mimarlık üzerine değil aynı zamanda geometri, astronomi, sivil ve askeri makineler hakkında da bilgiler vermektedir. İ nsanların, yaşamlarını kolaylaştırma ve barınma, yaşama, çalışma, eğlenme dinlenme gibi çeşitli eylemlerini sürdürebilmelerini sağlayabilmek için yaptıkları mekan düzenleme sanatına mimarlık denir. Bir yapının mimari değer taşıması başlıca 4 te...