Ana içeriğe atla

Antik Çağ Mimarisi: Yapı ve Duvar Sınıfları

Antik Çağ Mimarisi: Yapı ve Duvar Sınıfları

Vitruvius'un Kitabı
Vitruvius'un Kitabı

Bu yazı antik dönem mimarlığının gelişimini anlamak için bilinmesi gereken terim ve kavramları basit bir şekilde açıklamak için oluşturulmuştur. Antik  dönem mimarlığının günümüzde yorumlanabilmesini ve anlaşılabilir olmasını sağlayan kişi Vitruvius'tur.

VİTRUVİUS

 m.ö.90-m.ö.20 yılları arasında yaşamış Roma vatandaşıdır. Asker, mimar ve mühendistir. Emekliliği sırasında ‘mimarlık üzerine on kitap’ isimli antik çağdan günümüze gelen mimari alanda tek bilimsel eseri yazıp Roma İmparatoru Augustus(OCTAVİANUS)’a ithaf etmiştir. Kitabı sadece mimarlık üzerine değil aynı zamanda geometri, astronomi, sivil ve askeri makineler hakkında da bilgiler vermektedir.

İnsanların, yaşamlarını kolaylaştırma ve barınma, yaşama, çalışma, eğlenme dinlenme gibi çeşitli eylemlerini sürdürebilmelerini sağlayabilmek için yaptıkları mekan düzenleme sanatına mimarlık denir.
Bir yapının mimari değer taşıması başlıca 4 temel ilkeye uygun olmasıyla mümkündür.Bunlar:

  TEKNİK:  Yapıyı dolayısıyla insanları doğanın çeşitli etkilerine karşı korumak için alınan önlemlerin tümüdür.
      
 KONSTRÜKSİYON:  Yapının deprem fırtına gibi doğal kuvvetlere karşı koyabilmesi için dayanıklılığını sağlar.
      
 FONKSİYON: Fonksiyon yapı içinde oturulmasında, yaşanmasında kolaylık sağlar.
      
 PROPORSİYON: Oran/Nispet . Proporsiyon genel ve ahenkli bir düzenlemedir.

YAPILARIN SINIFLANDIRILMASI


Malzeme Yönünden



Kerpiç
Ahşap
Taş
Karışık Malzeme

Yerlerine Göre

Yeraltı Yapıları: kanalizasyon,tünel,yeraltı mezarları
Yerüstü Yapıları

İnşa Tarzına Göre

Yığma Yapılar: Çatıdan gelen yüklerin duvarlar tarafından taşınarak zemine iletildiği yapılardır. Bu tür yapılarda duvarlar hem taşıyıcı hem de bölücü özellik görür.( Ahşap yığma yapı, kagir yapı, yarı kagir yapı )
KAGİR YAPI: Taşıyıcı duvarları taş,tuğla ve beton briket gibi malzemelerle yapılmış yapı türü. Bu tür yapılardan döşemeleri  ahşap olanlar yarım kagir olarak adlandırılır.
Karkaslı Yapılar: Bu tip yapılarda taşıyıcı bölümlerinin malzemelerine göre adlandırılır.( Ahşap Karkaslı Yapı, Hımış Yapı, Ahşap İskeletli Yapı )
HIMIŞ YAPI:  Boşlukları taş kerpiç ya da tuğla ile doldurulan taşıyıcı görev yapan ahşap iskelet.

İnşaat Safhasına Göre

Kaba Yapı: Taşıyıcı veya bölücü duvarlar, merdivenler, döşemeler ve çatı yapım safhası bu kaba yapıya girer.
İnce Yapı: Döşeme ve duvar kaplamaları, sıvalar, doğramalar, badana ve boya işleri, tesisat, dekorasyon gibi işlerin yapıldığı safhalardır.

Cinslerine Göre

Su Yapıları
Ulaştırma Yapıları
Konutlar
Ticaret Yapıları
Kültür Yapıları
Sağlık Yapıları
Spor Yapıları:  Stadion, hipodrom, gymnasion, palaestra
Toplumsal Yapılar: Tiyatro( üstü açık olur), odeion( üstü kapalı olur),hamamlar, stoalar, anıtsal dini yapılar, latrinalar, tapınak ve kült yerleri, mezar yapıları, meclis ve senato yapıları, hazine odaları, silolar, askeri depolar

Mülkiyetine Göre

Resmi yapılar
Özel Yapılar
Vakıf Yapıları

Bir yapının en temel ögesi olan duvarlar ise yine çeşitli özelliklerine göre sınıflandırılırlar.

    Malzemelerine Göre Duvarlar

           Taş Duvarlar
         Kerpiç Duvarlar
         Tuğla Duvarlar
         Ahşap Duvarlar


     İşlevlerine Göre Duvarlar
     Taşıyıcı duvarlar: Bir yapıda üzerine binen yükü taşıma işlevi olan duvarlar.
     Bölme duvarlar: Bir yapının içerisinde mekanı bölme işlevi olan duvarlar.
     Destek duvarlar: Bir yapının ağırlık taşıma kapasitesini arttırma ve destekleme işlevi olan duvarlar.

     Örülme Tekniğine Göre Duvarlar

Düzensiz rektogonal duvarlar: Çeşitli boyut ve ölçüdeki dikdörtgen taşlarla örülen duvardır.
Düzgün rektogonal duvarlar: Benzer boyut ve ölçülerdeki dikdörtgen taşlardan örülen duvarlardır.
İsodomik (izodomik) duvarlar: Duvar yüksekliği her sırada aynı olan duvarlardır.
Pseudo İsodomik (pseudo izodomik) duvarlar: Duvar yüksekliği her sırada aynı gibi görünen duvarlardır.
Çokgen (poligonal) duvarlar: Çok köşeli taşlarla örülen duvarlardır.
Düzensiz moloz taş duvarlar: Şekilsiz moloz taşlarla özensizce örülen duvarlardır.




Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Antik Çağ Mimarisi: Tapınak Mimarisi ve Tapınak Planları

Antik Çağ Mimarisi: Tapınak Mimarisi ve Tapınak Planları Tapınak mimarisi antik dönem içerisinde üzerinde en fazla emek harcanmış konulardan birisidir. Bunun sebebi, dini inançla ilgili bir yapı olmalarının yanı sıra; aynı zamanda, bu yapıların propaganda amacıyla devlet otoriteleri tarafından da kullanılmalarıdır. Bilindiği üzere tapınakların içerisine sadece din görevlileri girebiliyordu bundan dolayı da tapınakların iç tasarımları, karşımıza sade olarak çıkmaktadır. Ancak tapınakların dış cepheleri zaman içerisinde olabildiğince gösterişli yapılmaya başlanmıştır ve bu durum kentler arası bir rekabet konusu da olmuştur. Yine bilindiği üzere antik çağ içerisindeki her kentin bir tapınağı mutlaka vardır. Öyle ki bu tapınaklar şehrin merkezini oluşturur ve kent planlaması da bu merkeze göre ayarlanırdı. Örnek vermek gerekirse; bir kentin ana caddeleri mutlaka tapınağın olduğu kutsal alandan geçerdi. Bir diğer örnek ise kentin alışveriş yerleri olan kısımlar yine tapınak alanına

Hellenistik Dönem Krallıkları

Hellenistik Dönem Krallıkları Hellenistik Dönem Krallıkları İskender ’in Hellas, Mısır ve Hindistan’a kadar tüm Ön Asya’yı içine alan imparatorluğu, M.Ö.323’teki ani ölümü üzerine generalleri arasında anlaşmazlıklara neden olmuştur. Çünkü İskender tahta varis bırakmamıştı. İskender’e yakın olan komutanlar, imparatorluğun başına geçmek ya da bulundukları bölgelerin yönetimini ele geçirmek için sürekli olarak birbirleriyle mücadeleye başladılar. Çok geçmeden diadoch’lar adı verilen, İskender’in ardılları Babil de, bir devlet konseyi oluşturarak, imparatorluk yönetim biçiminin nasıl olacağı konusunu tartışmaya başladılar. İşte bu komutanların İskender’e ardıl olma savaşı dönemine “Diadochlar Dönemi” denir (M.Ö.323-M.Ö.281). Ve nihayetinde aralarında anlaşmışlardır. Buna göre; imparatorluğu bölmeyecekler, merkez Makedonya’da olacak, sınırlar ayrılmayacak, yönetimde Perdikkas, yönetim birimlerinin başında ise diğer komutanlar olacak. Buna göre; Perdikkas hem hazineden sorumlu hem