Ana içeriğe atla

Obelisk Nedir?

Obelisk Nedir?

Obelisk Örnekleri
Obelisk Örnekleri

Obelisk ya da dikilitaş terimlerini duymuş muydunuz? 

Antik Mısır’ın; bugün dünyanın pek çok noktasına dağılmış durumda olan bu gizemlere konu olmuş yapılarını inceleyelim.
OBELİSK: tepesi piramit şeklinde sivriltilmiş, dört yüzlü dikili taşlardır. Firavun mezarlarının ve tapınaklarının önünde yer alırlardı. Bir monolittir. Obeliskler, genelde çift halinde tapınakların girişine dikilirdi. Bu anıtların dekoratif olmalarının dışında pratikte bir işlevleri yoktu. Ancak bir propaganda amacıyla yapıldıkları da kuşkusuz ortadadır.  Genellikle yükseklikleri 15-30 metre arasında olurdu.  Obelisklerin ucu ışıldayan metaller kullanılarak kaplanmıştır. Bu metaller altın ve gümüştü. Bu sayede güneşten gelen ışınları hemen yakalar ve parlak bir şekilde çevresine saçardı. Böyle yapılarak, yaratıcının yaşama güç verdiği dramatize edilmiştir. Çoğu kez bu dev büyüklükteki anıtların kırmızı granitleri Aswan şehrinden getirilirdi. Üzerindeki hiyeroglif metinlerde o tapınağı kimin yaptırdığı veya hangi tanrı adına adandığı yazılırdı. Ayrıca üzerlerinde kralın gücünü, tahta çıkışını ve bunun gibi propaganda amacı güdülen konular anlatılırdı. Obeliskler tarih boyunca mısır dışına çıkarılmışlardır. Obelisk, güneş tanrısı Ra'yı sembolize ederdi. Bugüne kadar ulaşabilmiş bilinen 27 antik Mısır dikilitaşı yani obeliski vardır, ayrıca bir tane de Aswan'da taş ocağında kısmen yontulmuş henüz tamamlanmamış bir dikilitaş bulunmuştur. Bu yarım obelisk bize dikilitaşların nasıl en son hallerine getirildikleri hakkında önemli bilgiler vermektedir.
Aswan'daki yarım kalmış Obelisk
Aswan'daki yarım kalmış Obelisk

 Bugüne ulaşabilmiş en eski dikilitaş Heliopolis'e yerleştirilmiş olan 1. Sesotris dikilitaşıdır. Bunlardan bazıları St. Petersburg meydanı, Paris, New York, Londra, İstanbul’a getirilmiştir. İstanbul obeliski (m.s.390) Bizans imparatoru 1. Teodosius döneminde hipodroma dikilmiştir. Bugünkü Sultanahmet Meydanındadır.

 Diğer dikilitaşların hangi firavuna ait oldukları ve günümüzdeki dağılım alanı şu şekildedir:


         Firavun Thutmosis 3 Obeliski,İstanbul,Türkiye.
Firavun Thutmosis 3 Obeliski
Thutmosis 3 Obeliski
            Firavun Thutmosis I Obeliski,KarnakTapınağı, Luxor.
Thutmosis 1 Obeliski
Thutmosis 1 Obeliski

           Firavun Ramses 2 Obeliski, Luxor.
Ramses 2 Obeliski
Ramses 2 Obeliski

           Firavun Hatshepsut Obeliski, Karnak Tapınağı, Luxor.
Hatshepsut Obeliski
Hatshepsut Obeliski

           Firavun Ramses 3 Obeliski, Luxor Müzesi.

        Firavun Sesotris I Obeliski, Heliopolis, Kahire.

        Firavun Ramses 2 Obeliski, Concorde Meydanı Paris,Fransa.

        Firavun Amenhotep 2 Obeliski, Oriental Müzesi, İngiltere.

        Firavun Thutmosis 3 Obeliski, Londra, İngiltere.

        Firavun Ptolemy 9 Obeliski, Wimborne Minster, İngiltere.

        Firavun Nectenabo 2 Obeliski, British Müzesi, Londra, İngiltere.

        Firavun Thutmosis 3 Obeliski, Newyork, Amerika.

        Firavun Ramses 2 Obeliski, Ponzan Arkeoloji Müzesi, Polonya.


            Firavun Senusret 1, Kahire Heliopolis Al-Matariyyah bölgesinin Al-Masalla alanı

            Firavun Ramses 2, Gezira Adası, Kahire,

            Firavun Ramses 2, Kahire Uluslararası Havaalanı

            Firaun Seti 2, Karnak Tapınağı, Luksor,

            Caesarea dikilitaş (İsrail)
    Caesarea Obeliski
    Caesarea Obeliski

               Piazza del Duomo, Catania ( Sicilya )

            Boboli Dikilitaş ( Floransa )

            Urbino Obeliski
    Urbino Obeliski
    Urbino Obeliski

              Firavun Tuthmosis 3, " Kleopatra'nın İğnesi ", Londra'da  Thames Victoria Setinin yanında

            Firavun Amenhotep 2, Durham Üniversitesi. 

            Firavun Batlamy 9, Philae Obelisk , Kingston Dantelli , Wimborne Minster , Dorset yakınında.

    Bunların dışında İtalya genelinde, Vatikan da dahil olmak üzere çok sayıda Roma döneminde getirilmiş obelisk bulunmaktadır. Obelisklerin ortaya çıktıkları Mısır'dan bu kadar uzak noktalara dağılması sadece arkeolojik araştırmalar doğrultusunda değil; aynı zamanda bir güç göstergesi yani propaganda malzemesi olarak görülmelerinden de kaynaklıdır.  








        Yorumlar

        Bu blogdaki popüler yayınlar

        Antik Çağ Mimarisi: Tapınak Mimarisi ve Tapınak Planları

        Antik Çağ Mimarisi: Tapınak Mimarisi ve Tapınak Planları Tapınak mimarisi antik dönem içerisinde üzerinde en fazla emek harcanmış konulardan birisidir. Bunun sebebi, dini inançla ilgili bir yapı olmalarının yanı sıra; aynı zamanda, bu yapıların propaganda amacıyla devlet otoriteleri tarafından da kullanılmalarıdır. Bilindiği üzere tapınakların içerisine sadece din görevlileri girebiliyordu bundan dolayı da tapınakların iç tasarımları, karşımıza sade olarak çıkmaktadır. Ancak tapınakların dış cepheleri zaman içerisinde olabildiğince gösterişli yapılmaya başlanmıştır ve bu durum kentler arası bir rekabet konusu da olmuştur. Yine bilindiği üzere antik çağ içerisindeki her kentin bir tapınağı mutlaka vardır. Öyle ki bu tapınaklar şehrin merkezini oluşturur ve kent planlaması da bu merkeze göre ayarlanırdı. Örnek vermek gerekirse; bir kentin ana caddeleri mutlaka tapınağın olduğu kutsal alandan geçerdi. Bir diğer örnek ise kentin alışveriş yerleri olan kısımlar yine tapınak alanına ...

        Hellenistik Dönem Krallıkları

        Hellenistik Dönem Krallıkları Hellenistik Dönem Krallıkları İskender ’in Hellas, Mısır ve Hindistan’a kadar tüm Ön Asya’yı içine alan imparatorluğu, M.Ö.323’teki ani ölümü üzerine generalleri arasında anlaşmazlıklara neden olmuştur. Çünkü İskender tahta varis bırakmamıştı. İskender’e yakın olan komutanlar, imparatorluğun başına geçmek ya da bulundukları bölgelerin yönetimini ele geçirmek için sürekli olarak birbirleriyle mücadeleye başladılar. Çok geçmeden diadoch’lar adı verilen, İskender’in ardılları Babil de, bir devlet konseyi oluşturarak, imparatorluk yönetim biçiminin nasıl olacağı konusunu tartışmaya başladılar. İşte bu komutanların İskender’e ardıl olma savaşı dönemine “Diadochlar Dönemi” denir (M.Ö.323-M.Ö.281). Ve nihayetinde aralarında anlaşmışlardır. Buna göre; imparatorluğu bölmeyecekler, merkez Makedonya’da olacak, sınırlar ayrılmayacak, yönetimde Perdikkas, yönetim birimlerinin başında ise diğer komutanlar olacak. Buna göre; Perdikkas hem hazineden sorumlu hem...

        Antik Çağ Mimarisi: Yapı ve Duvar Sınıfları

        Antik Çağ Mimarisi: Yapı ve Duvar Sınıfları Vitruvius'un Kitabı Bu yazı antik dönem mimarlığının gelişimini anlamak için bilinmesi gereken terim ve kavramları basit bir şekilde açıklamak için oluşturulmuştur. Antik  dönem mimarlığının günümüzde yorumlanabilmesini ve anlaşılabilir olmasını sağlayan kişi Vitruvius'tur. VİTRUVİUS  m.ö.90-m.ö.20 yılları arasında yaşamış Roma vatandaşıdır. Asker, mimar ve mühendistir. Emekliliği sırasında ‘mimarlık üzerine on kitap’ isimli antik çağdan günümüze gelen mimari alanda tek bilimsel eseri yazıp Roma İmparatoru Augustus(OCTAVİANUS)’a ithaf etmiştir. Kitabı sadece mimarlık üzerine değil aynı zamanda geometri, astronomi, sivil ve askeri makineler hakkında da bilgiler vermektedir. İ nsanların, yaşamlarını kolaylaştırma ve barınma, yaşama, çalışma, eğlenme dinlenme gibi çeşitli eylemlerini sürdürebilmelerini sağlayabilmek için yaptıkları mekan düzenleme sanatına mimarlık denir. Bir yapının mimari değer taşıması başlıca 4 te...